Premiär för landslaget inomhus
På lördagen var det dags för inomhuspremiär för orientering – åtminstone för löpare på landslagsnivån. Under ett par intensiva timmar tävlade både senior- och juniorlandslaget i den nya multihallen på Bosön. Och till slut stod Jan Troeng och Emma Engstrand som slutsegrare. Jerker slutade finfin trea.

Inomhustävlingen, Bosön Indoor O-sprint, blev en liten extra krydda på helgens landslagssamling. Under två intensiva morgontimmar på lördagen sprang löparna kval, semifinal och final. Och många juniorer var riktigt heta, framförallt på herrsidan, där de såg till att ta hand om tre av fem finalplatser, mitt framför ögonen på etablerade seniorstjärnor.

Efteråt var löparna ense om att det här var en kul grej, att det gav bra träning och rejält mjölksyrakrävande.
– Som en happening under ett sådant här läger är en sådan här aktivitet perfekt, säger Göran Andersson, förbundskapten för herrlaget och idégivare till tävlingen. Löparna har nytta av det här i all form av orientering. Det blir ett suveränt bra intervallpass och den intensiva kartläsningen skärper tekniken.

Kvalet och finalen genomfördes som individuella lopp med 30 sekunders startmellanrum, men i semifinalen handlade det om tre banor intill varandra, likt parallellslalom, där förste löpare i mål var heatvinnare och tog finalplatsen. I finalen var Jan Troeng klart snabbast bland killarna, där tre juniorer gjorde sällskap i finalen, av vilka Mikael Kristensson sprang bäst med en andraplats, slagen med 3,2 sekunder.
Än mer överlägsen var Emma Engstrand som vann damfinalen med en marginal på 4,4 sekunder. På damsidan var det ett etablerat finalfält med bara seniorer

Finalresultat:
Herrar, 615 meter: 1) Jan Troeng, 2.07,7, 2) Mikael Kristensson, 2.10,9, 3) Jerker Lysell, 2.14,5, 4) Peter Öberg, 2.15,8, 5) Johan Aronsson, 2.32,1.

Damer, 615 meter: 1) Emma Engstrand, 2.22,5, 2) Annika Billstam, 2.26,9, 3) Lena Eliasson, 2.28,3, 4) Jenny Johansson, 2.28,7, 5) Linda Take, 2.32,1.